Szkoła dla rodziców
Szkoła dla Rodziców i Wychowawców to program spotkań dla każdego, kto szuka sposobu na nawiązanie głębszych i cieplejszych relacji z dziećmi lub wychowankami. Jego głównym celem jest wspieranie rodziców i wychowawców w radzeniu sobie w codziennych kontaktach z dziećmi i młodzieżą. Nauka umiejętności lepszego porozumiewania się, refleksja nad własną postawą wychowawczą, wymiana doświadczeń, to małe kroki ku głębszej relacji, dającej zadowolenie, poczucie wzajemnej bliskości. To także nauka dialogu i kształtowanie więzi opartych na wzajemnym szacunku.
TEMATYKA ZAJĘĆ:

Część I

  1. Rola rodziny w profilaktyce zachowań ryzykownych dzieci i młodzieży.
  2. Dialog, jako podstawa budowania relacji międzyludzkich i wychowania.
  3. Postawy rodziców a najważniejsze potrzeby psychiczne dziecka.
  4. Zasady, normy, wartości, ograniczenia, jako niezbędny warunek wychowania.
  5. Uczucia, ich rola; umiejętność rozpoznawania, nazywania i radzenia sobie z uczuciami. Akceptacja uczuć a korekta zachowań.
  6. Współdziałanie i współpraca zamiast nakazów, zakazów i innych form przymusu.
  7. Wychowanie przez stosowanie konsekwencji (zamiast karania) do samodyscypliny.
  8. Rozwiązywanie sytuacji problemowych i konfliktów.
  9. Wspieranie dziecka w procesie usamodzielniania się.
  10. Toksyczna funkcja etykietowania, przypisywania ról.
  11. Konstruktywna pochwała, jako najistotniejszy czynnik budowania realnej samooceny.

Część II Rodzeństwo

  1. Wpływ rodziny pochodzenia na postawy rodzicielskie; trudności z bezwarunkową akceptacją dziecka.
  2. Źródła zazdrości między dziećmi i jej wpływ na wzajemne relacje; rola rodziców w eliminowaniu zachowań niepożądanych.
  3. Ryzyko porównań: inne sposoby motywowania dzieci do działania.
  4. Równo czy sprawiedliwie?
  5. Jak radzić sobie z egoizmem?
  6. Problem ulubieńców.
  7. Szkody wynikające z rywalizacji: korzyści płynące ze współdziałania.
  8. Mechanizmy wpisywania dzieci w role.
  9. Kolejność urodzin, a funkcjonowanie w rolach.
  10. Wpływ ról na relacje w rodzinie; sposoby przeciwdziałania.
  11. Specyficzne role: prześladowca i ofiara; dziecko specjalnej troski.
  12. Kłótnie i bójki dzieci; właściwe sposoby reagowania.
  13. Trudny konflikt między dziećmi; rodzic mediator.
  14. Pułapka nieprzebaczonej krzywdy.

Część III Nastolatek

  1. Potrzeby rozwojowe wieku dorastania; zachowania dysfunkcyjne jako przejaw nieefektywnej realizacji potrzeb.
  2. Charakterystyka okresu dojrzewania; zmienność nastrojów – jak pomóc nastolatkowi radzić sobie z uczuciami.
  3. Zasady, normy, granice. Co chroni przed zachowaniami ryzykownymi. Umiejętność wprowadzania i egzekwowania norm.
  4. Potrzeba autonomii a zachęcanie do współpracy; rezygnacja z kontroli na rzecz odpowiedzialności i samodyscypliny.
  5. Ponoszenie konsekwencji zamiast tradycyjnego karania.
  6. Wspólne rozwiązywanie problemów.
  7. Jak rozmawiać na tzw. trudne tematy (seks, używki, reklamy, media …).
  8. Spotkanie z młodzieżą.
  9. Spotkanie rodziców przygotowujące do spotkania z młodzieżą.
  10. Wspólne spotkanie rodzice – młodzież.

 

Warunkiem uczestniczenia w cz. II lub/i cz. III jest ukończenie cz. I.

 

Program Szkoła dla Rodziców i Wychowawców jest programem profilaktyki uniwersalnej ukierunkowany na przeciwdziałanie zachowaniom problemowym dzieci i młodzieży oraz podnoszenie kompetencji wychowawczych rodziców i nauczycieli.

Adresaci programu:

– rodzice

– nauczyciele, wychowawcy

– katecheci, duszpasterze, siostry zakonne

– pracownicy socjalni, kuratorzy sądowi, policjanci

Realizacja:

  • 40 godzin dydaktycznych (cykl dziesięciu spotkań);
  • liczebność grupy 10-15 (max.) osób;
  • metoda pracy warsztatowa

 

Zaświadczenie o ukończeniu warsztatów może otrzymać osoba, która uczestniczyła we wszystkich zajęciach. Tylko w uzasadnionych przypadkach może to być obecność na 80% zajęć, pod warunkiem, że nieobecności nie będą na dwóch spotkaniach pod rząd.