Szkoła dla rodziców
Szkoła dla Rodziców i Wychowawców to program spotkań dla każdego, kto szuka sposobu na nawiązanie głębszych i cieplejszych relacji z dziećmi lub wychowankami. Jego głównym celem jest wspieranie rodziców i wychowawców w radzeniu sobie w codziennych kontaktach z dziećmi i młodzieżą. Nauka umiejętności lepszego porozumiewania się, refleksja nad własną postawą wychowawczą, wymiana doświadczeń, to małe kroki ku głębszej relacji, dającej zadowolenie, poczucie wzajemnej bliskości. To także nauka dialogu i kształtowanie więzi opartych na wzajemnym szacunku.
TEMATYKA ZAJĘĆ:
Część I
- Rola rodziny w profilaktyce zachowań ryzykownych dzieci i młodzieży.
- Dialog, jako podstawa budowania relacji międzyludzkich i wychowania.
- Postawy rodziców a najważniejsze potrzeby psychiczne dziecka.
- Zasady, normy, wartości, ograniczenia, jako niezbędny warunek wychowania.
- Uczucia, ich rola; umiejętność rozpoznawania, nazywania i radzenia sobie z uczuciami. Akceptacja uczuć a korekta zachowań.
- Współdziałanie i współpraca zamiast nakazów, zakazów i innych form przymusu.
- Wychowanie przez stosowanie konsekwencji (zamiast karania) do samodyscypliny.
- Rozwiązywanie sytuacji problemowych i konfliktów.
- Wspieranie dziecka w procesie usamodzielniania się.
- Toksyczna funkcja etykietowania, przypisywania ról.
- Konstruktywna pochwała, jako najistotniejszy czynnik budowania realnej samooceny.
Część II Rodzeństwo
- Wpływ rodziny pochodzenia na postawy rodzicielskie; trudności z bezwarunkową akceptacją dziecka.
- Źródła zazdrości między dziećmi i jej wpływ na wzajemne relacje; rola rodziców w eliminowaniu zachowań niepożądanych.
- Ryzyko porównań: inne sposoby motywowania dzieci do działania.
- Równo czy sprawiedliwie?
- Jak radzić sobie z egoizmem?
- Problem ulubieńców.
- Szkody wynikające z rywalizacji: korzyści płynące ze współdziałania.
- Mechanizmy wpisywania dzieci w role.
- Kolejność urodzin, a funkcjonowanie w rolach.
- Wpływ ról na relacje w rodzinie; sposoby przeciwdziałania.
- Specyficzne role: prześladowca i ofiara; dziecko specjalnej troski.
- Kłótnie i bójki dzieci; właściwe sposoby reagowania.
- Trudny konflikt między dziećmi; rodzic mediator.
- Pułapka nieprzebaczonej krzywdy.
Część III Nastolatek
- Potrzeby rozwojowe wieku dorastania; zachowania dysfunkcyjne jako przejaw nieefektywnej realizacji potrzeb.
- Charakterystyka okresu dojrzewania; zmienność nastrojów – jak pomóc nastolatkowi radzić sobie z uczuciami.
- Zasady, normy, granice. Co chroni przed zachowaniami ryzykownymi. Umiejętność wprowadzania i egzekwowania norm.
- Potrzeba autonomii a zachęcanie do współpracy; rezygnacja z kontroli na rzecz odpowiedzialności i samodyscypliny.
- Ponoszenie konsekwencji zamiast tradycyjnego karania.
- Wspólne rozwiązywanie problemów.
- Jak rozmawiać na tzw. trudne tematy (seks, używki, reklamy, media …).
- Spotkanie z młodzieżą.
- Spotkanie rodziców przygotowujące do spotkania z młodzieżą.
- Wspólne spotkanie rodzice – młodzież.
Warunkiem uczestniczenia w cz. II lub/i cz. III jest ukończenie cz. I.
Program Szkoła dla Rodziców i Wychowawców jest programem profilaktyki uniwersalnej ukierunkowany na przeciwdziałanie zachowaniom problemowym dzieci i młodzieży oraz podnoszenie kompetencji wychowawczych rodziców i nauczycieli.
Adresaci programu:
– rodzice
– nauczyciele, wychowawcy
– katecheci, duszpasterze, siostry zakonne
– pracownicy socjalni, kuratorzy sądowi, policjanci
Realizacja:
- 40 godzin dydaktycznych (cykl dziesięciu spotkań);
- liczebność grupy 10-15 (max.) osób;
- metoda pracy warsztatowa
Zaświadczenie o ukończeniu warsztatów może otrzymać osoba, która uczestniczyła we wszystkich zajęciach. Tylko w uzasadnionych przypadkach może to być obecność na 80% zajęć, pod warunkiem, że nieobecności nie będą na dwóch spotkaniach pod rząd.